Eksperyment pedagogiczny – nowy program edukacyjny dla uczniów Liceum WOLI

Od bieżącego roku szkolnego 2023/2024 Wydział Cybernetyki realizuje w ramach 10-letniego eksperymentu pedagogicznego nowy program edukacyjny dla uczniów Wojskowego Ogólnokształcącego Liceum Informatycznego (WOLI), które to od momentu jego powstania otacza opieką Wojskowa Akademia Techniczna.

Celem eksperymentu pedagogicznego realizowanego w Liceum WOLI jest rozwijanie kompetencji i wiedzy uczniów oraz nauczycieli z dziedziny szeroko rozumianej informatyki, kryptologii oraz cyberbezpieczeństwa. Ponadto, eksperyment przygotowuje młodzież do podjęcia studiów w uczelniach wojskowych, w tym Wojskowej Akademii Technicznej, na kierunkach: informatyka oraz kryptologia i cyberbezpieczeństwo, oraz zapewnia uczniom warunki do zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie informatyki realizowanej na poziomie rozszerzonym, uzupełnionej o zagadnienia z algorytmiki i kryptologii. Eksperyment w WOLI ma również na celu przygotowanie nowej generacji specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii, jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie Sił Zbrojnych RP na ekspertów z tego obszaru.

W ramach „eksperymentu” Wydział Cybernetyki wdraża nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne, w ramach których są modyfikowane: metodyka i zakres treści nauczania. Nasi nauczyciele akademiccy łączą wiedzę i doświadczenie z dwóch instytutów, tj.:

Instytutu Systemów Informatycznych:

  • Paweł PIECZONKA,
  • Michał SOBOLEWSKI,
  • Norbert WASZKOWIAK,
  • Patryk SERAFIN,

Instytutu Teleinformatyki i Cyberbezpieczeństwa:

  • Paweł GŁĘBOCKI,
  • Krystian WOJDYGOWSKI,
  • Michał MELANIUK,
  • Łukasz MIELNICZUK,
  • Michał ZIMOŃ.

Uczą kadetów z klas drugich i trzecich liceum następujących przedmiotów:

Klasy 2a, 2b i 2c:

  • Wstęp do algorytmiki,
  • Programowanie obiektowe,
  • Programowanie stron WWW z podstawami baz danych;

Klasy 3a, 3b i 3c:

  • Sieci komputerowe,
  • Unix - posługiwanie się systemem, administracja stacjami roboczymi i serwerami,
  • Windows - administracja stacjami roboczymi i serwerami,
  • Programistyczny projekt zespołowy.

Najlepszym dowodem na profesjonalizm i skuteczność nauczania przez kadry Wydziału Cybernetyki są przyznane w 2023 roku przez Polską Komisję Akredytacyjną prestiżowe Certyfikaty Doskonałości Kształcenia dla obu prowadzonych przez Wydział Cybernetyki kierunków studiów: kryptologii i cyberbezpieczeństwa – certyfikat „Doskonały kierunek” oraz informatyki – certyfikat „Zawsze dla studenta”. Aktualnie na Wydziale Cybernetyki zawód nauczyciela akademickiego wykonuje 161 naukowców, z czego 8 ma tytuł naukowy profesora zwyczajnego, 21 – stopień naukowy doktora habilitowanego, 79 – stopień naukowy doktora, oraz 53 – tytuł zawodowy magistra inżyniera.

Z ramienia Wydziału Cybernetyki koordynatorem eksperymentu pedagogicznego realizowanego dla Liceum WOLI jest Prodziekan ds. kształcenia i rozwoju dr inż. Dariusz Pierzchała, prof. WAT, a Zespołem dydaktycznym wyznaczonym do zajęć kieruje dr inż. Grzegorz Bliźniuk, prof. WAT.

Zdaniem prodziekana,

"eksperyment to istotny kamień milowy w budowaniu marki Wydziału Cybernetyki WAT. Dotychczas podstawą kształcenia były trzy nogi: (1) ustawowa edukacja zgodna z zaleceniami "konstytucji dla nauki” oraz wytycznymi PKA i KAUT, (2) ponadprogramowe kursy technologii (z tutoringiem ekspertów największych firm IT), (3) rozwój własny studentów poprzez studia indywidualne oraz wspierany mentorami ruch naukowy. Włączenie uniwersytetu technologicznego, jakim jest WAT, do nauczania w liceum wzbogaci programy nauczania przedmiotów informatycznych oraz przyspieszy kontakt uczniów z przełomowymi technologiami obszaru CYBER / KRYPTO / IT”.

Nasi nowi uczniowie, dodaje Pan dr inż. Grzegorz Bliźniuk,

"którzy już należą do grupy najlepszej 20-stki warszawskich liceów, uzyskali dostęp do najlepszej wiedzy, umiejętności i bazy dydaktycznej wykładowców z Wydziału Cybernetyki WAT. Dzięki temu możemy w odpowiedni sposób sprofilować sylwetkę uczniów w stronę przyszłego studiowania na kierunkach informatycznych, na uniwersytetach i uczelniach politechnicznych. Warto wspomnieć, że już po 1,5 miesiąca pracy z uczniami z WOLI widzimy, że mamy bardzo zdolną i obiecującą młodzież. Już za kilka lat informatyka w Polsce na pewno będzie dzięki temu zasilona bardzo dobrymi, nowymi kadrami zawodowymi.”

W Liceum WOLI koordynatorem programu jest dyrektor szkoły Pani Ewa Kacprzyk. Wg Pani dyrektor

„eksperyment pedagogiczny daje kadetom możliwość zdobycia specjalistycznej wiedzy informatycznej, przekazywanej przez profesjonalistów. Dzięki eksperymentowi kadeci WOLI zdobędą solidne podstawy do podjęcia studiów w zakresie informatyki, kryptologii oraz cyberbezpieczeństwa w Wojskowej Akademii Technicznej. Podział na bloki tematyczne prowadzone przez nauczycieli akademickich – specjalistów w różnych dziedzinach informatyki zbliża nauczanie w naszym liceum do rozwiązań stosowanych w trakcie studiów. Jest to nie tylko gwarantem przygotowania do dalszej edukacji i pracy, ale też zdobycia profesjonalnej wiedzy, nawet w wąskich dziedzinach, od osób, które się w danych zagadnieniach specjalizują od lat. Byłoby to niemożliwe w wypadku tradycyjnego nauczania stosowanego w szkołach średnich, gdzie całość materiału przekazuje jedna osoba. Informatyka jest bowiem tak rozległą dziedziną, że wymaga specjalizacji.”

***

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej składamy najserdeczniejsze podziękowania wszystkim Przedstawicielom Oświaty, za niezmierzony wkład w wychowanie i naukę kolejnych pokoleń oraz dar wprowadzania młodych ludzi w dorosłe życie zawodowe. Niech wykonywana praca będzie źródłem satysfakcji! Dziękujemy!

Fot. Liceum WOLI

Eksperyment pedagogiczny, Liceum WOLI, Dzień Edukacji Narodowej, informatyka, kryptologia, Cyberbezpieczeństwo