Działalność edukacyjna
Na niektórych kierunkach studiów ten podstawowy kurs, dający studentom elementarną wiedzę i podstawowe rachunkowe umiejętności z matematyki wyższej, niezbędne do studiowania różnych działów techniki, uzupełniany i rozszerzany jest dodatkowymi przedmiotami z treściami z różnych działów matematyki (jak: analiza zespolona, analiza wektorowa, geometria różniczkowa, rachunek wariacyjny, analiza numeryczna, rachunek prawdopodobieństwa, statystyka matematyczna, procesy stochastyczne, optymalizacja, równania różniczkowe cząstkowe, analiza funkcjonalna, struktury algebraiczne, teoria grup, teoria ciał, teoria liczb). Łącznie wspólny program to 182 godziny zajęć (dla porównania warto wspomnieć, że w drugim ćwierćwieczu działalności Wojskowej Akademii Technicznej w programach wojskowych jednolitych studiów magisterskich było po około 550 godzin zajęć z matematyki). Choć taki podstawowy kurs matematyki jest od wielu lat podobny w politechnikach na całym świecie, zmieniają się sposoby nauczania i komunikacji ze studentami. Współcześnie wykorzystujemy także w nauczaniu matematyki informatyczne narzędzia – komputerowe rzutniki, symulacje, programy do zdalnego nauczania, programy uczące, interaktywne skrypty, programy narzędziowe i materiały w elektronicznej postaci. Pracownicy Instytutu (i Katedry Matematyki) napisali kilkadziesiąt monografii, podręczników i skryptów do matematyki, wykorzystywanych przez studentów WAT i innych uczelni. W zeszłym roku udostępniliśmy w Internecie wszystkim zainteresowanym komplet filmów z wykładami pełnego kursu Matematyki 1 i kilkoma wykładami kursu Matematyki 2 (wykładowcą jest dr Paweł Lubowiecki). Stałą częścią pracy Instytutu są hospitacje zajęć, dyskusje i narady o tym, jak skutecznie uczyć matematyki, wymieniając się dobrymi doświadczeniami. Nauczyciele Instytutu popularyzują matematykę poprzez wykłady dla uczniów szkół średnich. Instytut organizuje od 2009 roku Ogólnopolski Konkurs Matematyczny im. gen. Sylwestra Kaliskiego dla uczniów szkół średnich, który dobrze służy popularyzacji matematyki i rozpowszechnianiu wiedzy o WAT (w tegorocznej edycji uczestniczy niemal dwa tysiące osób).
Drugim równie ważnym dydaktycznym zadaniem Instytutu jest profilowanie specjalności systemy kryptograficzne w ramach kierunku studiów kryptologia i cyberbezpieczeństwo oraz prowadzenie zajęć z kryptologii w ramach kierunków informatyka oraz kryptologia i cyberbezpieczeństwo; główne treści to podstawy kryptologii, systemy klucza publicznego, szyfry blokowe, szyfry strumieniowe, zastosowania krat, zastosowania krzywych eliptycznych, protokoły kryptograficzne, funkcje boolowskie i ich zastosowania, metody kryptoanalizy, zastosowania struktur programowalnych w kryptografii i kryptoanalizie, algorytmy kwantowe i algorytmy postkwantowe. Zajęcia w znacznej części odbywają się w studenckim laboratorium przy Laboratorium Badawczym Kryptologii. Nauczyciele z Instytutu są też promotorami prac inżynierskich i magisterskich w specjalności systemy kryptograficzne.